Smartphone op recept?

Apps worden in mijn praktijk al een tijdlang toegepast. Het gaat dan over toepassingen voor de dokter zelf (medische rekenmachines, tabellen, anatomie-apps, risico-calculatoren),apps voor dokter en patiënt samen (weer die anatomie-apps, maar ook mooie uitlegapps met animaties en Thuisarts)en apps die je aan je patiënt kunt adviseren (bijvoorbeeld enkeloefeningen, goed slapen, beweeg-apps, calorieëntrackers).

Geen phone

Cruciaal daarbij is uiteraard dat iemand beschikt over een smartphone of een tablet. Steeds meer mensen bezitten zo’n ding. Maar er is nog steeds een relatief grote groep die het nut hiervan nog niet zo inziet. Of die het wellicht niet kunnen betalen. Ik ben er van overtuigd dat dit over een paar jaar niet meer zal spelen, maar ik vroeg me wel af wat ik er nu mee zou kunnen. Ik vind het zo jammer dat ik soms een hele mooie app weet, maar dat iemand niet beschikt over een geschikt device.

Wat is mijn rol?

Maar zoals je in de spreekkamer veel aandacht geeft aan adviezen over leefstijl, niet medicamenteuze maatregelen en soms medicamenteuze zelfzorg, zo zou de rol van de dokter bij het inzetten van apps misschien ook kunnen veranderen. Het gaat me nog net te ver om een smartphone op recept te verstrekken, maar ik wil mijn patiënten eigenlijk ook graag kennis laten maken met de moderne techniek. De afgelopen 15 jaar probeerde ik ze ook – al dan niet via onze website – de weg te wijzen op internet voor betrouwbare informatie. En toen glasvezel in onze woonplaats een kans maakte, heb ik me ook ingezet ter promotie daarvan. Want ik denk dat allerlei ontwikkelingen om langer thuis te kunnen wonen, gebaat zijn bij een snelle internetverbinding. De vraag is dus: ‘Welke rol zou ik als huisarts hierin kunnen spelen?’

Houding speelt mee

Dat de houding van de dokter hierin een rol speelt, is me wel duidelijk. We zitten met drie huisartsen onder één dak. Mijn enthousiasme over e-consulten is van het begin af aan wat groter geweest dan die van mijn collega’s. Het grappige is dat we dat terugzien aan het aantal consulten dat er is. Waar alle patiënten dezelfde mogelijkheden tot hun beschikking hebben, zie ik dat het aantal e-consulten in mijn praktijk een factor 8 hoger ligt dan die van mijn collega’s!

Uitleensmartdevice

Op naar de volgende stap dus. Enthousiast geraakt door de positieve effecten van de Jawbone Up en de Withings Pulse, heb ik voor onze praktijk zelf maar een iPod Touch aangeschaft en zo’n Pulse. Ik ben hem aan het vullen met nuttige apps en uiteraard de Withings app. De bijpassende bloeddrukmeter is ook al aangeschaft. We gaan het experiment aan. De uitleensmartdevice (wie verzint een betere naam?) is een feit. Als het experiment slaagt zullen er vast meer iPods gaan komen.  En wat mijn hoop is: Misschien worden mensen er wel enthousiast van en gaan ze toch zelf over tot de aanschaf van een Smartphone of tablet met apps voor hun gezondheid. En wat mijn nog grotere hoop is: Misschien gaan ze door de feedback van de Pulse wel meer bewegen! Die beweging zit in ieder geval nu wel in de praktijk. Ik ben benieuwd.

Bart Timmers

Dit artikel is een persoonlijk blog van Bart Timmers en oorspronkelijk gepubliceerd op www.digitalezorggids.nl, een onafhankelijk, objectief en betrouwbaar kennisplatform over eHealth. Alles wat u wilt weten over digitale zorgtoepassingen voor patiënten, zorgverleners en zorginstellingen vindt u overzichtelijk op één plek.