Zorgverlener of kenniswerker?

Je bent ooit huisarts of tandarts geworden om als zorgverlener patiënten te kunnen helpen. Spreekuren, behandelingen, visites… dat is waarvoor je het vak hebt gekozen en waar je voor bent opgeleid. Maar de laatste jaren komen er steeds meer andere werkzaamheden op je af. Je het het gevoel achter de feiten aan te lopen en je voelt je gefrustreerd omdat je werk nooit af is.
Zou het niet heerlijk zijn als je weer grip op je werk zou hebben? Dat je, ondanks dat er veel te doen is, geen stress ervaart omdat je een goed georganiseerde praktijk hebt. Je bent in staat om goede zorg te verlenen en volledige aandacht voor je patiënten te hebben omdat je rust in je hoofd hebt.

De moderne huisarts, tandarts of fysiotherapeut wordt naast zorgverlener meer en meer een kenniswerker. Huisartsen zijn tegenwoordig gemiddeld ongeveer 60% van de tijd bezig met patiëntgebonden zaken. De overige 40% wordt besteed aan zaken als verwerken van post, administratie, overleggen, vergaderen en het werken aan allerlei projecten en andere taken. Grote kans dat niemand je ooit heeft geleerd hoe je met deze taken omgaat en hoe je dat goed organiseert.

Een moderne praktijk vraagt daarom een andere aanpak dan 10 jaar geleden. Wij hebben ontdekt dat voor een goed georganiseerde praktijk vier onderdelen goed georganiseerd moeten zijn; Je Taken, Je Tools, Je Tijd en Je Team. Om rust in je hoofd te ervaren is het van belang dat al je taken worden bijgehouden en vastgelegd in een volledig en 100% betrouwbaar systeem. Dit zorgt voor rust en overzicht.
Hier volgen een aantal tips om Je Taken goed te organiseren.

  • Schrijf je hoofd leeg. Dat zorgt ervoor dat je geen taken hoeft te onthouden. Je hoofd is daar niet geschikt voor.
  • Zet alle taken die je de komende tijd wilt doen op een actielijst.
  • Zorg ervoor dat je slechts 1 actielijst hebt in plaats van meerdere (outlook, post-its op je bureau, notitieblok in je tas, app op je telefoon). Verzamel alle actielijstjes die je hebt en combineer ze tot 1 lijst.
  • Houd deze actielijst bij op een plek die voor jou het prettigst werkt. Dit kan zijn op papier, in MS Word of Excel of in een van de vele (gratis) apps die beschikbaar zijn. Een voorbeeld van een goede app is Todoist. Klik hier voor een overzicht van meer apps.
  • Werk je actielijst regelmatig bij om hem up-to-date te houden.

Maak een begin met het leegmaken van je hoofd. Neem 10 minuten de tijd en schrijf alles op wat je nu bezighoudt.